Menggerikan!! Kanibal Makan Daging Manusia


Walaupun kehidupan manusia semakin maju dan tamadun semakin berkembang, dalam dunia ini masih wujud kanibal, iaitu manusia yang memakan daging manusia lain. Kanibalisme sering dilakukan oleh orang asli yang tinggal di kawasan terpencil, ekoran daripada peperangan atau kesukaran mencari makanan. Apakah pandangan sains terhadap budaya kanibalisme ini?


Perkataan kanibal datang daripada perkataan Caniba yang asalnya ditulis oleh pelayar tersohor Christopher Columbus. Nama sebenar puak tersebut ialah Carib kerana lokasinya yang terletak di kepulauan Antilles, Laut Caribbean. Selain Columbus, banyak lagi pengembara dan sejarawan lampau yang menulis tentang budaya kanibal. Ibnu Batuttah juga pernah menulis tentang puak orang asli Afrika yang hidup sebagai kanibal. Dongeng terkenal Hensel dan Gretel turut menceritakan kisah seorang nenek kebayan yang hidup dengan memakan daging kanak-kanak.

Sejarah kanibalisme sungguh panjang. Kepulauan Fiji pernah diberi jolokan sebagai kepulauan Kanibal suatu masa dahulu. Kisah kanibalisme dihikayatkan dalam banyak sastera dunia, dari Amerika Selatan ke Afrika sehinggalah puak Maori di New Zealand. Ketika Perang Dunia Kedua, banyak kes kanibalisme timbul di Eropah kerana kekurangan makanan. Dalam buku Hidden Horrors: Japanese War Crimes in World War II, penulis Jepun, Toshiyuki Tanaka, menulis tentang perbuatan askar Jepun melakukan kanibalisme terhadap tahanan perang. Kisah kanibalisme yang paling banyak direkodkan melibatkan puak orang asli yang tinggal jauh di dalam hutan.
Share on Google Plus

About Marke Pen

    Blogger Comment
    Facebook Comment